Samodzielna wycieczka na Wezuwiusz – czyli jak dostać się na wulkan z Neapolu?


Jesteś w Neapolu i chcesz zwiedzić wulkan? Zastanawiasz się także czy wybrać się do Pompei lub Herkulanum – a może i tu i tu? No tak, ale pojęcia nie masz przed wyjazdem ile zajmie Ci czasu każde z tych miejsc. Podczas przygotowań naczytałam się wiele gdzie warto, gdzie nie warto i zadecydowałam, że … olewam Pompeje. Być może część z Was uzna, że jak mogłam! No ale taka moja decyzja 🙂 Lubię zwiedzać nowe miejsca, ale ma mi to sprawiać radość, a nie zanudzać. I przyznam, że wybór Wezuwiusz + Herkulanum był dobrym trafem! W tym wpisie skupię się na wulkanie. No to zapraszam!

Z Neapolu na wulkan Wezuwiusz (relacja z wejścia na wulkan z Stycznia 2016)

Proponuję poświęcić się i wstać sobie wcześniej, by na spokojnie dostać się pod wulkan a następnie zadecydować czy chce się zwiedzać jeszcze Herkulanum. By dostać się pod Wezuwiusz z Neapolu musimy dostać się na Plac Garibaldi.  Na przeciwko stacji metra znajduje się stacja kolejowa i my w środku kierujemy się schodami w dół na  Circumvesuviana.  Kupujemy bilet za 3 euro w jedną stronę, czyli całkowity koszt to 6 euro. Bilet nie jest terminowy, upoważnia po prostu do przejazdu na wybranym odcinku. Nigdzie biletu nie trzeba kasować, bo zaraz za kasami są bramki jak do metra. Wkładamy bilet, przechodzimy i idziemy na odpowiedni peron. Jedziemy pociągiem w kierunku Sorrento. Podróż zajmie nam ok. 20 min z Neapolu.  Jeżeli dobrze pamiętam, to pociąg odjeżdża z 3 peronu. Ważne by zobaczyć czy w środku pociągu wyświetla się napis Sorrento lub po prostu kogoś dopytać. Jak ja byłam tablica informacyjna się zacięła i wyświetlała info, że pociąg jaki przyjechał był tym moim, a nie był. Tak jak wszyscy weszli tak wyszli – zawsze podpytajcie jak nie jesteście pewni. W pociągu jak jeszcze nie jesteście pewni czy to ten pociąg i na jakiej stacji wysiąść to nad drzwiami powinna być tablica z rozpiską stacji. Patrzymy na niebieską linię, która startuje z Garibaldi i jedzie w kierunku Sorrento, jak pisałam na chyba 9 stacji mamy Ercolano i wysiadamy.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Gdzie kupić bilet na Wezuwiusz?

Wysiadamy na bodajże 9 stacji o nazwie Ercolano – Scavi. Wychodzimy z dworca i zaraz po lewej stronie jest biuro podróży zajmujące się transportem i sprzedażą biletów na wulkan. Czeka się chwilę aż zbierze się grupa do większej taksówki i można jechać.

Bilet za transport na wulkan wynosi 10 euro. Bilet za wejście na wulkan kosztuje 10 euro. Kierowca zawozi Was za tę cenę na wulkan (jedziemy ok. 20 min krętymi drogami), następnie wysiadamy i sprawdzają nam bilety. Proponują kije drewniane – są extra płatne – ja nie skorzystałam. Kierowca mówi wam, że macie 1,5 godziny i potem bilet na powrót nie będzie ważny więc pilnujcie czasu!

Jak wygląda wejście na wulkan?

Wejście zajmuje ok. 20-30 min. Zejście ok. 15 min. Ważne by mieć wygodne obuwie i jeżeli jesteście w porze zimowej oprócz oczywistej kurtki – czapkę, szalik i rękawiczki. Na wulkanie bardzo wieje i temperatura jest o wiele niższa niż by się mogło wydawać. Byłam w styczniu 2016 roku i na dole temperatura wynosiła na plusie 8 stopni. Na górze miałam wrażenie, ze jest z -10. Wiatr wiał tak mocno, że aż czułam mocne ściąganie skóry na twarzy oraz mocno odczuły to moje zatoki.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Kondycyjnie – jeżeli ktoś w ogóle nie ma aktywności fizycznej i nagle postanowi iść na wulkan to może mieć małe problemy. Wejście jest trochę strome, dlatego dla osób, które się nie ruszają wejście na wulkan będzie wyzwaniem. Nie jest oczywiście bardzo straszne. Spokojnie można wejść z dzieckiem na górę czy nie posiadając kondycji, ale trzeba pamiętać, że mamy 1,5 godziny – a przecież widoki, zdjęcia itp… Mi wejście zajęło ok. 20 min i nie sprawiło większych trudności, jedynie pod górkę można się trochę zmachać. Na górze spędziłam ok. 40 min i 15 min schodziłam. Po pokonaniu podejścia na górę mamy do przejścia pewien kawałek. Droga w pewnym momencie się kończy i trzeba się wracać. Sama zastanawiałam się cały czas czy przejdziemy wulkan dookoła, ale w pewnym momencie zakazano przejścia łańcuchami i trzeba było się wracać. Na górze oczywiście jest pełny biznes – napoje, herbatki, pamiątki.

Dookoła rozpościera się piękny widok na cały Neapol i okolicę. Radzę zdjęcia robić racjonalnie w stosunku co do czasu jaki mamy, bo naprawdę warto przejść na górze całą ścieżkę jaką mamy do pokonania. Wulkan czasami dawał dziwne dźwięki i unosiła się nad nim para. Cały czas bardzo wiało.

Zejście jest o wiele przyjemniejsze. Zajmuje mniej czasu i gdy dojedziemy do parkingu to należy odszukać swojego kierowcę. On zbiera całą grupę z jaką przyjechał i zjeżdża na dół.

Dobre rady przed wycieczką na wulkan:

  • w porze jesienno-zimowej warto zabrać ze sobą termos z ciepłą herbatą na wulkan, zaś latem czy wiosną butelkę wody mineralnej
  • na wulkanie nie masz za dużo czasu. Tylko 1,5 h dlatego skup się na racjonalnym rozłożeniu czasu na wejście, podziwianie i zejście
  • na Wezuwiuszu bardzo wieje, koniecznie miej nakrycie głowy
  • wygodne buty i ubranie to podstawa – podejście na wulkan jest umiarkowane, idziemy kamienistą drogą, jednakże nie wyobrażam sobie tam butów na obcasie czy letnich sandałków
  • nawet jeżeli w mieście jest ciepło to na górze będzie o wiele zimniej
  • jeżeli masz swoje kijki trekkingowe to zabierz je, mogą się przydać.

Jestem bardzo zadowolona z tej wycieczki i polecam Wezuwiusz wszystkim z całego serca. To był mój pierwszy wulkan więc ekscytacja była od samego rana 🙂 Warto wybrać się z Neapolu na taką wycieczkę. Potem możecie jeszcze tak jak ja zwiedzić Herkulanum, Znajduje się ok. 5 min spacerkiem od stacji  Ercolano – Scavi na jakiej wysiadałam w celu zwiedzania Wezuwiusza. Jeżeli macie więcej czasu na zwiedzanie  to polecam zajrzeć na bloga Okiem Maleny, gdzie opisana jest bardzo ciekawa wyspa Procida – o parę chwil z Neapolu.

ZOBACZ TAKŻE: Jedzenie i picie w Neapolu, Wycieczka na wyspę Capri 

31 myśli w temacie “Samodzielna wycieczka na Wezuwiusz – czyli jak dostać się na wulkan z Neapolu?

Add yours

  1. wielkie dzięki, właśnie się wybieram, podaj proszę czy orientujesz się w jakich godzinach można zwiedzać Wezuwiusza i czy są okresy kiedy zwiedzanie jest zamknięte? wybieram się w pażdźierniku, pozdr Grzegorz

    1. Jak najbardziej można wyjechać własnym samochodem na „dolny” parking, czynny 8.00-19.00, ok. 6 eu. (chyba 1000 m n.p.m.) Potem są dwie opcje: albo iść pieszo asfaltową drogą do wejścia, albo podjechać busem (w obie strony 2 eu.). Polecam drugie rozwiązanie ze względu na czas, poza tym wycieczka po asfalcie nie jest atrakcją.

  2. Czy można kupić bilet tylko na taksówke i podjechac pod wulkan i tam sobie gdzies na kawe usiasc/ pytam bo wybieramy sie z rodzicami w starszym wieku i chcemy ich zostawic gdzieś pod wulkanem a samami szybciutko wejsc na gore – a nie chce sie z nimi rozdzielac już na stacji bo to kolejne 40 min bez nas

    1. Można, ale nie wiem czy w tym punkcie na parkingu jest kawa. Nie pamiętam też ławeczek. Jedynie jest to duży parking. Tam kierowca nas wysadza i mówi ile mamy czasu, musimy się dostosować i na czas wrócić by zabrał nas w drogę powrotną.

    2. Dzisiaj byłam z moja mamą na Wezuwiuszu. Po wejżdzie na Wezuwiusza na parking na wysokości 1000 metrów jest bar w ktorym rodzice beda mogli usiasc napić sie i coś zjesc. Także bez obaw możesz z nimi jechać Vesuvio Express na góre, podbić Wezuwiusza a ich zostawić na kawie 🙂

  3. Dzięki za cenne wskazówki. Podczas mojej podróży Wezuwiusz tonął w chmurach i wszyscy odradzali nam wycieczkę. Szkoda, że do czasu 1,5 godziny trzeba wliczyć wejście i zejście. To trochę mało… Pozdrawiam serdecznie.

  4. Hej! Właśnie planuje podróż do Kampanii i trafiłam na twojego bloga, poszukując informacji o wycieczkach na Wezuwiusz. Czy orientujesz się może czy można sobie „wydłużyć” czas na wulkanie i np. wrócić inną taksówką niż się przyjechało? Półtora godziny to zdecydowanie za mało, żeby nacieszyć się takimi widokami!
    Pozdrawiam 🙂

  5. Niestety nie kojarzę, a z tego co widziałam na miejscu właśnie tak to działało a jak ktoś się chciał zabrać „nie z tej godziny” to nie brali – przynajmniej ja widziałam takową sytuację. Nie wiem, może się da załatwić taki dojazd, ale obawiam się, że będzie bardzo drogo. Oni naprawdę zrobili na tym mega biznes.

  6. Właśnie wróciłam wczoraj z Neapolu, czytałam Twojego bloga wcześniej. Ja byłam 4 dni tzn. 16-19.10.2017, dzięki Twoim wskazówkom podróż była przyjemnością. Jeden dzień spędziłam w Rzymie. Pojechałam autobusem Flixbus, bilet zakupiłam w Polsce przez internet, koszt ok. 82 zł w dwie strony, podróż trwała 3 godz. w jedną stronę, jazda autobusem jak PolskiBus. Byłam również na plaży w Mergelina metro linia czerwona 4 przystanki z Garibaldi. Dziękuję i polecam opowieść podróży, sprawdziłam. Podróż na Wezuwiusza opisane tak, że nie można się zgubić. Dla mnie była to pierwsza samotna (3 osobowa) podróż za granicę. Aha Włosi mówią świetnie po angielsku. Pozdrawiam serdecznie

  7. Niestety co do znajomosci jezykòw to Pani stwierdzenie mija sie z prawda. W naszym regionie , ktòry Pani odwiedzila glòwnie mòwi sie w dialekcie, a jezykòw sie nie zna. Mòj syn tam skonczyl szkole srednia pierwszego i drugiego stopnia i choc angielski byl w programie nie bylo nauczyciela przez prawie 4 lata. Potem, gdy na studia jak wiekszosc nas wyjechal na pòlnoc mial duze trudnosci, bo tam tznajomosc tego jezyka jest wymagana.

  8. I think your blog needs some fresh articles. Writing manually takes a lot of
    time, but there is tool for this time consuming task, search
    for; ssundee advices unlimited content for your blog

  9. „I przyznam, że wybór Wezuwiusz + Herkulanum był dobrym trafem!” – skąd ta pewność skoro nie była Pani w Pompejach?

    1. Może z opinii innych. 0 9:41 pociągiem z Garibaldi, następnie o 10:05 z Ercolano autokar na Wezuwiusz (jedzie około 0,5h), ponad 1,5h na wejście na szczyt i powrót (około 1,5 km w jedną stronę), o 12:15 powrót do Ercolano, tam obiad i rzut oka na Heraculum, o 13:51 do Pompei, zwiedzanie do 17:00 i nogi mają już dość. Powrót do Naepolu przed 18:00. Wezuwiusz i Pompeje w jeden dzień to dobra opcja!

  10. Świetny opis. Tak samo było podczas mojej wyprawy (może trochę mniej wiatru). Zimowe miesiące to chyba najlepszy okres na tego typu wypady!

  11. Jako , ze naleze do kategori niugietych podròznikòw i na dodatek pochodze z tych terenòw i czasami wypowiadam sie na na wartosciowych blogach do ktòrych ten niewatpliwie nalezy dostaje i pytania dotyczace Wezuwiusza i terenòw do niego przylegajacych. Otòz zdziwil mnie plan czy pomysl jednej pani, ktòra chciala by w grudniu jej dzieci samopas chodzily po Wezuwiuszu. W okresie letnim sa tam otwarte restauracje wszystkie o bialych murach i robiace dobre wrazenie, ale udajac sie tam opròcz zachwytòw nalezy pamietac , ze wejscie do krateru jest platne, bylem tam w zeszlym roku podczas okropnych pozaròw ktòre celowo te tereny dotknely. Dojechalismy na wysokosc 1000 m nie od strony Ercolano, dalej jest tylko przewòz autobusem , oplaty dla 4 osòb za dojazd i zobaczenie krateru 90 euro. Nie bylo wiele widac ze wzgledu na pozary. Prasa calego swiata podawala, ze zostaly one wywolane celowo bowiem jest to terytorium mafi, tu w Ottaviano urodzil sie jeden z jej przywòdcòw Cutolo, zyjacy siedzacy od lat w wiezieniu w ciezkim regime 41 bis, te piekne kawiarnie naleza do przedstawicieli mafi, a jesli nie to wszystkie placa tzw pizzo. Teraz co do puszczaniu dzieci swobodnie, jest niedaleko jak sie wjezdza na polwysep sorrento Monte Faito, tam jest nawet wyciag dwa lata temu na nowo otwarty. Otòz wspòlnota ewangielicka urzadzila tam sobie piknik na stoku tej gory. pelno ludzi, a jednak zginela jedna dziewczynka, ktòrej rodzice do dzis szukaja Angela Celentano. Jak ktos przyjezdza na pare dni to nie wyczuwa obecnosci mafi, wiele Polakòw nawet nocuje w miejscowosciach, gdzie ona dominuje np w Castellamare di Stabbia , oczywiscie tylko my o tym wiemy, ze tam dostawy miesa kawy i innych produktòw byly tylko z depozytòw mafijnych, wczoraj prasa podala, ze jeden z przywòdcòw mafi Inserra zostal w nagrode przewioziony do swego domu tylko na dwie godziny i policja oraz zandarmeria musieli zablokowac cala dzielnice we wspomnianym miescie. Dziwne to wszystko bowiem czlonkowie mafi trzymani w rezimie 41 bis nie maja pozwolen na opuszczenie wiezienia. Tak wiec bedac na Wezuwiuszu pamietajcie zawsze, ze to nie jest teren nalezacy do panstwa wloskiego, ze ktos moze celowo wywolac pozar etc i ze za tym wszystkim kryja sie ogromne interesy rodzin mafijnych stamtad pochodzacych. Obecnosc mafi jest o wiele mniejsza w niedalekiej prowincji Salerno tam radze zawsze sie zatrzymac, jest czysto, bezpieczniej, no ale turysta moze o tym nie wiedziec gdyby byly jakies pytania albertosponza@yahoo.it.

    1. Mam pytanie , czy wg Ws jest możliwe w jeden dzień korzystając z pociągu, dostać się z Rzymu do Neapolu i dalej kontynuować przygodę jak Autorka tego bloga? Pytam bo w maju będę na kilka dni w Rzymie i rozważam taką możliwość.

      1. Pociągi kursują co kilkanaście minut. Jechałem z Neapolu do Rzymu (7:50-9:00) i miałem cały dzień na zwiedzanie Rzymu. Powrót 21:25 w Neapolu 22:35. Był to szybki pociąg Italo. Bilety kupiłem jeszcze w Polsce, tydzień przed podróżą 9,90 €/osobę w jedną stronę + przewalutowanie transakcji (taki bank niestety).
        Śmiało kupuj bilety i jedź do Neapolu. Stacja kolejowa jest kilkanaście kroków od miejsca odjazdu pociągów w kierunku Ercolano i Sorento.

      2. Ja natomiast nie ryzykowalbym takiej wycieczki obecnie w zimie. Raz, ze niedalej jak wczoraj telewizja doniosla, ze Italo zostanie sprzedany bowiem ma ogromne dlugi, ofert na jego przejazd jest coraz mniej i dotychczas by jego cena byla nizsza trzeba bylo lapac okazje tzn sledzic ceny z duzym wyprzedzeniem. Jestem stalym klientem tego  pociagu przede wszystkim ze wzgledu na bezpieczenstwo tam migranci bez biletu nie moga wejsc. W innych pociagach nie ma mozliwosci upilnowania by nie uspili pasazera, nie okradli etc. Dlatego Italo jest idealny, ale tez jest pociagiem drogim. Jako staly klient dostaje wiadomosci o ofertach bezposrednio na poczte elektroniczna i jak juz powiedzialem jest ich coraz mniej. Odleglosc to prawie 280 km a pociagi normalne czy szybkie typu IC pokonuja ja nie w poltorej godziny jak Italo a w ciagu mniej wiecej trzech godzin, Za te sama odleglosc i na ten sam pociag ceny jak slusznie napisal Piotr startuja od 9-u euro ale zalezy od dni, gdy oferty nie ma cena wynosi ponad 20. Z Neapolu mozna dostac sie autobusem ale sa tylko dwa o godz9, i 10,15. Jezeli juz dostanie sie ktos do Ercolano to prosze pamietac, ze w zimie servizio konczy sie o godzinie 15-ej, z Pompejòw ostatni autobus wyjezdza o godzinie 14-ej. Ponadto pogoda, bo jesli jest np pozar czy mgla to prawie nic sie nie zobaczy, a za obejrzenie   krateru jest oplata. Wedlug mnie sprawe nalezy przeanalizowac bedac na miejscu.  Pozdrawiam Alberto  

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.

Up ↑

%d blogerów lubi to: