20141009_104634

Kolejnym przystankiem po Aveiro było Porto. Dostałyśmy się tam pociągiem za ok. 4 euro. Zaraz przed wyjściem z dworca zachwyciły nas fasady ścian tego ogromnego budynku. Piękne niebiesko-białe malowidła przywitały nas w Porto.

Miasto jest ogromne, dwa dni to dość mało na zwiedzanie, spokojnie przydadzą się z 4 doby, a może nawet i to okaże się za mało.

Komunikacja w Porto

O ile w Lizbonie wszystko było „czarne na białym” tak w Porto kompletnie nie umiałam się w komunikacji odnaleźć. Mapy nieczytelne, rozkłady autobusów niezrozumiałe, nawet google maps nie pomogło. Miałam mało czasu, tylko 2 dni a chcę zobaczyć przecież jak najwięcej… Postanowiłam zakupić z kumpelą bilet na „Yellow Bus”. Wycieczkowy dwupiętrowy standard na jaki w każdym dużym europejskim mieście łapie się każdy turysta.

Dla nas to było najlepsze rozwiązanie. Istnieje kilka linii, żółta (nasza), czerwona i niebieska. Każda ma inne opcje trasy i ceny. Dla nas najbardziej opcjonalna wydała się żółta – kosztowała 15 euro za dwa dni. Opłacało się.

Zwiedzanie Porto busem wycieczkowym

Działa to tak: kupujesz bilet, dostajesz mapę, słuchawki i masz dwie trasy do pokonania. Wycieczkową i historyczną, Pani w słuchawce cały czas do Ciebie gada, zatem jeżeli znasz angielski lub inny język z opcji do wyboru, to dużo dowiesz się na temat mijanych miejsc. Taki autobus ma wiele przystanków i co pół godziny załapiesz taki bus. Możesz wsiadać i wysiadać ile chcesz. Ważne by nie przekroczyć limitu czasowego biletu i jeździć żółtą linią.

W cenie biletu miałyśmy degustację wina i zwiedzanie fabryki, w której powstaje Porto. Przemiły Pan opowiedział nam w języku angielskim wszystko, odpowiadał na pytania i polał dwa rodzaje Porto. Dwie lampki są już odczuwalne, bo jak dobrze wiecie Porto to mocne wino, zatem daje kopa. Być w Porto i nie wypić Porto … to grzech!

Dzięki Yellow Bus w szybki i niedrogi sposób udało zwiedzić się prawie całe Porto. Samo chodzenie było intensywne, bo znajdziecie tu wiele ciekawych miejsc, ale spokojnie w dwa dni też dacie radę.

Ryba w Porto

Prawie na końcu miasta jest przystanek z Yellow Bus o nazwie Restaurants. Warto się tam wybrać mimo odległości, bo napotkacie na wiele knajpek, które serwują świeże ryby z grilla. Jadłam łososia i był wyśmienity. Ceny są przystępne, za taki talerz ryby zapłacicie ok. 10 euro. Ostatnie Yellow Busy odjeżdżają o 18.00, my wybrałyśmy się tam ostatnim, zatem wrócić musiałyśmy metrem, ale poradziłyśmy sobie bez problemu.

Księgarnia gdzie kręcono Harrego Pottera

W samym sercu miasta znajduje się księgarnia Lello gdzie kręcono Harrego Pottera. W środku nie można robić zdjęć, ale miejsce robi ogromne wrażenie.

Co kupić w Porto ?

Oprócz wina o nazwie miasta warto podobno kupić buty. Cała Portugalia słynie z dobrego i solidnego wyrobu butów. My dużo naczytałyśmy się i słyszałyśmy, że najlepiej kupić je w Porto. Odradzano nam w Lizbonie. Najlepiej by miały metkę ” Made in Portugal” i były skórzane. W taki oto wręcz manipulacyjny sposób przekazu stałam się posiadaczką najwygodniejszych butów na świecie. Wierzę, że posłużą mi na lata i jestem z nich naprawdę zadowolona.

Z czystym sumieniem polecam zakup skórzanych butów. Cena co prawda wysoka, ale adekwatna do jakości. Za moje zapłaciłam ok. 300 zł ale naprawdę warte są swojej ceny.

Zwiedzanie Porto

To co zobaczyć przeczytacie w przewodniku i sami wybierzecie. Jak dla mnie punktem najważniejszym jest dzielnica Riberia. Kolorowe domki nad rzeką i ogromny metalowy most robią wrażenie. Miejsce jest urokliwe i symboliczne dla Porto. Warto zagłębić się w uliczki w tej dzielnicy, gdyż są naprawdę malownicze.

Polecam także odwiedzić winiarnie gdzie produkuje się Porto, koniecznie z degustacją. Warto wybrać się na koniec miasta na wspominaną rybę oraz pojechać do miejsca, gdzie zobaczycie największą butelkę w Europie. Nam nie udało się jej zobaczyć bo akurat brama wejściowa była zamknięta.

Porto to niezliczone uliczki, które czarują swoją magią. Miasto pochłania i zachwyca odmiennością. Zarówno w architekturze jak i mentalności mieszkańców.